Feedback
Een kapotte telefoon biedt wél garantie voor de toekomst!

Een kapotte telefoon biedt wél garantie voor de toekomst!

04 Januari 2019 - Daar sta je dan. Je adem stokt... Je staat verstijfd en in shock naar de wasmachine te kijken waarin je, behalve je spijkerbroek, ook je nieuwe iPhone voorbij ziet komen in het bonte wasprogramma... Dat gaat je veel geld kosten. Of misschien niet? Want weet jij eigenlijk wat er allemaal onder garantie valt? En als het niet onder je garantie valt is er dan een andere manier waardoor je toch geen nieuw toestel hoeft te kopen? Het zal je waarschijnlijk nog verbazen wat er allemaal mogelijk is, zelfs als je je zelf de schuldige bent van de schade...

Er kunnen met je laptop, telefoon of tablet vreselijke dingen gebeuren. Door je eigen schuld, die van iemand anders of gewoonweg omdat hij het niet meer doet. Wat doe je dan? Gaat dit je meteen veel geld kosten? Nee dat hoeft zeker niet! En kunnen je snel laten zien hoe je hier achter komt! Door de garantiecheck te doorlopen zie je in één oogopslag waar je wel en geen recht op hebt. Binnen 1 minuut heb jij een oplossing voor jouw kapotte apparaat!

Maar volgens mij is mijn garantie al verlopen.
Geen probleem! Je bent namelijk niet alleen afhankelijk van de garantie van de verkoper maar je hebt ook de wet nog achter je staan! Er bestaat helaas geen vaste wettelijke garantie voor elk product omdat je nieuwe sneakersnu eenmaal minder lang meegaan dan je nieuwe smartphone. Maar er is er wel een algemene regel voor opgesteld. De Nederlandse wet heeft namelijk bepaald dat een product “deugdelijk” moet zijn voor een redelijke tijd.

Wat is deugdelijk dan precies?
Een ‘deugdelijk’ product is een product dat compleet is, niet beschadigd, niet kapot is en waarmee je kunt doen wat de verkoper heeft aangegeven. Is dit niet het geval en gaat het toestel zomaar kapot binnen 6 maanden na aanschaf dan moet de verkoper bewijzen dat het jouw schuld is. Zo niet dan heb je recht op een gelijke vervanging.

Maar de winkel geeft me maar 2 maanden garantie.
Er zit maar 2 maanden garantie op mijn telefoon zegt de verkoper... Jammer maar helaas verkoper! Want ook hij mag niet de wet overschrijven. Bovenstaande 6 maanden is nu eenmaal wettelijk vastgelegd. Het kan natuurlijk wel zijn dat je een extra garantie krijgt van de verkoper zodat je het product bijvoorbeeld zonder vragen mag inruilen voor een nieuwe.

Wat gebeurt er na 6 maanden?
Ook na 6 maanden heb je nog rechten want die telefoon gaat hopelijk nog steeds wel langer mee dan dat. Van de meeste producten mag je zelfs verwachten dat deze langer dan twee jaar ‘deugdelijk' moeten zijn. In veel gevallen kun je de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet. De rollen zijn nu echter wel omgedraaid en er wordt van jou verwacht dat jij bewijst dat het niet jouw schuld is dat het product er ineens mee is gestopt. Iets lastiger misschien maar er zijn dus nog steeds opties zonder dat je hoeft over te gaan op aanschaf van een nieuw product! Je dient de verkoper een brief te sturen met het verzoek tot een goede oplossing te komen. Geen idee wat je hierin moet zetten? Ook dit hebben wij al voor je uitgewerkt, doorloop de garantiecheck en download een voorbeeld welke je zo kunt invullen en wegsturen.En waarom zou ik dan eigenlijk extra garantie kopen?Goede vraag! Waar je nu misschien achter bent gekomen heb je meer rechten dan je dacht. Deze stoppen dus niet zomaar na de garantie die de verkoper aangeeft. Wil je extra garantie kopen? Lees dan wel goed de voorwaarden en weet zeker dat je dus écht meer koopt dan waar je per wet al recht op hebt.

En wat als het wel mijn eigen schuld is?
Maar nu terug naar die telefoon in de wasmachine. Hier kun je moeilijk de verkoper de schuld van geven. Maar zelfs nu heb je nog opties! Als je verzekerd bent tenminste....

Inboedelverzekeringen dekken vaak (een gedeelte van) de kosten van een kapotte telefoon of tablet. Ook als je deze zelf hebt laten vallen. Belangrijk is dus dat je goed kijkt naar de voorwaarden van je inboedelverzekering wat deze wel of niet vergoedt. Een andere optie is een elektronica verzekering afsluiten om eventuele schade aan je tablet, laptop of telefoon hier op te verhalen.

Is het op vakantie gebeurd? Kijk dan eens de polis van je reisverzekering na. En is één van je vrienden zo slim geweest om jouw telefoon uit zijn handen te laten vallen dan kan hij een beroep doen op zijn aansprakelijkheidsverzekering. Om welke verzekering het ook gaat, ze zullen in veel gevallen vragen naar een offerte voor de gemaakte schade. Ontvang direct een offerte om met een volledig document bij de verzekering aan te komen. Des te eerder wordt het opgelost.

Weet je nog niet zeker of je nu wel of niet wat vergoed krijgt met de schade aan je toestel? Met de garantiecheck hopen je snel op weg te helpen zodat jij spoedig weer jouw gerepareerde toestel in huis hebt, met zo min mogelijk kosten. Want betalen voor iets wat niet nodig is wilt natuurlijk niemand.


Dit artikel lezen is leuk, maar delen is leuker:

Gratis Garantie Check

✔ Bekijk je recht op garantie
✔ Bekijk je recht op verzekering
✔ Gratis advies
✔ Gratis voorbeeldbrieven